Araştırma Üniversitesi olarak lisansüstü düzeyde yapılan çalışmalarda öğrenci merkezli ve personel odaklılık, kalite çalışmalarına verilen önem, akademik çalışmaların katma değeri yüksek, proje tabanlı çalışmaya odaklılık ve 12. Kalkınma planı hedefleri ile uyumlu sürdürülebilir ve kapsayıcı büyüme hedefinin gerçekleştirilmesini sağlayan stratejiler ile kurumsal stratejik planımızda, insan kaynağının etkinliği, saydamlık ve hesap verilebilirlik başlıca ilkelerimizi oluşturmaktadır.
Enstitümüz Anabilim Dalları Stratejik Amaçları
Eğitim Bilimleri Enstitüsü öncülüğünde, 2003 yılında ülkemizde alanında ilk defa açılan disiplinler arası yüksek lisans programıdır. Anabilim dalı; Sosyal Hizmet, Psikoloji, Psikolojik Danışma, Tıp, Hukuk ve Sosyoloji alanlarından oluşmaktadır. 2021 yılı itibarıyla tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarından 225 öğrenci mezun olmuş ve Aile Danışmanlığı Uzmanı unvanı almaya hak kazanmıştır. Hali hazırda 2021 2022 Öğretim yılında 10 tezli, 25 tezsiz yüksek lisans öğrencimiz öğrenimini sürdürmektedir. Programın amacı öğrencilerin Aile Eğitimi ve Danışmanlığı alanında kişisel ve mesleki gelişimlerine katkıda bulunarak aile eğitimcisi ve danışmanlığı alanında uzmanlaşmalarını sağlamaktır. Bu yolla, bilime ve topluma katkı sunmak amacı ile hazırlanmıştır. Program dili Türkçedir. Temel program kazanımları; aile eğitimi ve danışmanlığı ile ilgili temel bilgi ve kavramlarını bilen, olgu ve kavramlar arasında ilişki kurabilen, geliştirerek ve uygulayabilen, aile eğitimi ve danışmanlığı ile ilgili eğitimlerin programlarını, stratejilerini, yöntem ve tekniklerini bilen ve değerlendiren, uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üreten, gerektiğinde ilgili diğer meslek alanlarıyla birlikte çalışabilen, eğitim dili olan Türkçeyi ve bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilen ve meslektaşları ile işbirliği yapan, alanının geliştirilmesine doğrudan bilimsel araştırmalar yolu ile katkı sağlarken kendini bireysel olarak geliştirebilen, objektif, empatik, dürüst ve mesleki etik değerlere uygun profesyonel davranan, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve ilgili mevzuat çerçevesinde çalışan Aile Eğitimi ve Danışmanlığı uzmanIarı yetiştirmek amaçlanmıştır. Ayrıca üniversitemiz ilgili birimleri ile işbirliği içinde topluma katkı sağlayan ortak sertifika programları düzenlemektedir. Mezunların istihdam profillerine bakıldığında, Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Anabilim Dalı Yüksek Lisans mezunları; Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Belediyelerde aile danışmanı; Adalet Bakanlığında Aile ve Çocuk Mahkemelerinde, Emniyet ve askeri kurumlarda, İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve ona bağlı özel kurum ve kuruluşlarda, Özel Aile Danışma ve Psiko-sosyal Danışma Merkezlerinde Aile Danışmanı ve/veya Psiko-sosyal Danışman olarak çalışabilmektedir. Birçok uluslararası ve ulusal projede Yeşilay, Kızılay gibi toplum yararına kuruluşların psiko-sosyal biriminde uzmanlık alanları ile ilgili görev yapmaktadırlar. Aile Danışmanlığı ile ilgisi bulunan Doktora Programlarına devam edebilmektedirler. Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Anabilim Dalı Öne Çıkan Özellik ve Başarılar Anabilim dalımız öğretim üyeleri bir çok dergide editör, hakem ve yazar olarak yer almaktadır. Bunlardan biride Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü bünyesinde 2010 yılından itibaren yayın hayatına başlayan “Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi “ (kısaca BAEBD) Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda 2 defa Türkçe veya İngilizce dillerinde yayınlanan hakemli ve bilimsel bir dergidir. 2018 yılından itibaren TR Dizin’de taranmaktadır. Anabilim Dalımız öğretim üyeleri adı geçen dergide dergi editörü, hakem ve yazar olarak görev yapmaktadırlar. Anabilim Dalı tezlerinden üretilmiş makaleler yayınlanmıştır. Anabilim Dalımız ulusal ve uluslararası kongre, seminer, sempozyum vb. etkinliklere gerek ev sahibi gerek katılımcı olarak yer almaktadır. Bunlara ek olarak, pandemi öncesi ve süresince çeşitli alanlarda akademisyenlerimiz tarafından bilgilendirici webinarlar düzenlenmektedir. Başlıca faaliyetlere örnek olarak; Uluslararası Çocuklarla Düşünce Eğitimi I,II,III,IV ve V, Aile ile Terapötik Görüşmede Başlangıç Çalıştayları, Göçmenlere Yönelik Kapsayıcı Yaklaşımlar; Sosyal İçerme ve Çeşitlilik, Drama Eğitimi, Eğitimde Süreçsel Drama Uygulamaları, Yurtdışında Lisansüstü Eğitim, Nomofobi akıllı telefon bağımlılığı sayılabilmektedir. Bunların yanı sıra Milli Eğitim Bakanlığı ve Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ilgili birimlerine de seminer ve eğitimci eğitimi konularında eğitimci olarak katkı sağlamaktadır. Anabilim dalımızda başarılar akademisyenlerimiz ve öğrencilerimiz nezdinde gerçekleşmektedir. 2016 yılı Mayıs ayında Uluslarası Aile Danışmanlığı Paneli ve Haziran ayında I. Uluslararası Evlilik Çift ve Aile Danışmanlığı (IMACFAC2016) Kongresi gerçekleştirilmiştir. Aile Eğitimi ve Danışmalığı Anabilim Dalının 2012 yılından bu yana Erasmus+ Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır. Yüksek lisans düzeyinde iki öğrenci Danimarka’da Erasmus+ programı kapsamında yararlanmıştır. Güney Kore’den bir yabancı uyruklu öğrenci programa devam etmiştir. 2021 yılı içinde DESEM ile ortak yürütülen ve 450 Saatlik Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Sertifika Programı başlatılmıştır. Halen devam etmektedir. Mağdur hakları ve Çocuk aile ilişkileri konusunda yeni bir sertifika programı düzenlenmesi için yine DESEM ile ortak olarak çalışma yürütülmektedir. Anabilim dalımız Eğitim Bilimleri Enstitümüz ve Üniversitemiz 2021-2025 Stratejik Planı kapsamında yer alan bilimsel ve yenilikçi araştırma kapasitesinin geliştirilmesi, eğitim ve öğretim kalitesinin geliştirilmesi, kurumsal kapasiteyi güçlendirme, paydaşlarla etkileşimi ve toplumsal hizmet kalitesini geliştirme noktasında akademik çalışmalarını devam ettirmektedir. 2021 Yılı içinde DESEM ile ortak yürütülen ve 450 saatlik Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Sertifika Programı başlatılmıştır. Halen devam etmektedir. Sertifika Programının sürdürülmesi amaçlanmıştır. Mağdur hakları ve Çocuk aile ilişkileri konusunda yeni bir sertifika programı düzenlenmesi için yine DESEM ile ortak olarak çalışma yürütülmektedir. Alanla ilgili 2022 yılı içerisinde pandemi koşullarına bağlı olarak yüz yüze/hibrit ve veya çevrimiçi çalıştay düzenlenmesi, kamu kurum ve kuruluşları ile doğrudan topluma dönük toplumsal katkı amacıyla seminer, panel ve eğitim çalışmaları sürdürülmekte ve yenileri planlanmaktadır. Öğrenimini sürdürmekte olan öğrencilerimizin Erasmus+ vb. uluslararası değişim programlarından yararlanabilmeleri için duyurular yapılmakta, öğrenci izlemesi sürdürülmektedir. Engelli öğrencilerimizin Enstitümüzün yerleşkesinde yer alan olanaklarından yararlanabilmeleri için bilgilendirme yapılmaktadır. Alanında Türkiye’de en köklü bir Üniversitenin Anabilim Dalı olarak yüzlerce mezunumuz bulunmaktadır. Mezunlarımızın çeşitli kuruluşlarda istihdamı giderek artmaktadır. Bu alanda tanınırlığının artması için çalışma planlanmaktadır. Ayrıca alanın doktora programının açılması için hazırlıklar sürdürülmektedir. Anabilim dalımız Eğitim Bilimleri Enstitümüz ve Üniversitemiz 2021-2025 Stratejik Planı kapsamında yer alan bilimsel ve yenilikçi araştırma kapasitesinin geliştirilmesi, eğitim ve öğretim kalitesinin geliştirilmesi, kurumsal kapasiteyi güçlendirme, paydaşlarla etkileşimi ve toplumsal hizmet kalitesini geliştirme noktasında akademik çalışmalarını devam ettirmektedir.
Türkiye’nin ilk ve tek Çevre Eğitimi Anabilim Dalı yüksek lisans programı olan anabilim dalı 2009 yılından günümüze yüksek lisans derecesi vermektedir. Ön plana çıkan amaçları, lisans mezunlarının ve öğretmenlerin çevre konusunda kişisel-mesleki gelişimlerine katkıda bulunmak ve çevre eğitimi kapsamında yeni metot ve teknikleri kazanabilmelerine katkı sağlamaktır. Mezun öğrenci sayısı 3’tür. Program dili Türkçedir. Temel program kazanımları; çevre eğitimi hakkında, öğrenme, öğretim, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilme, öğrencilerin psikolojik ve zihinsel gelişim özelliklerini bilme ve buna göre eğitim faaliyetleri planlama ve uygulama, alanındaki güncel bilgileri, geliştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün çalışmalar yapabilme, çevre eğitimi ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayarak, hedeflerine yönelik araştırmalar gerçekleştirebilme, alanına yenilik getiren, bir düşünce veya uygulama geliştirebilme ve uygulayabilme, yeni araştırmaların ve düşüncelerin değerlendirmesini yapabilme, bilimsel çalışmalar üretme ve bunları ulusal ve uluslararası platformlarda sunarak çevre eğitimi alanına katkı yapabilme, kritik düşünme, sorun çözme gibi zihinsel süreçleri kullanarak çevre eğitimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme, ulusal veya uluslararası platformlarda uzman kişiler ile çevre eğitimi alanındaki konuları tartışabilme ve etkili bir iletişim kurabilme ve alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilmektir. Çevre Eğitimi Anabilim Dalı yüksek lisans mezunlarının istihdam profillerine bakıldığında, alanı ile ilgili özel ve devlet kurumlarında çalışabilmektedirler. İlerleyen süreçte anabilim dalı olarak doktora programının açılması ve Çevre Eğitimi Dergisi’ni akademik hayata kazandırılması hedeflenmektedir.
D.E.Ü 2021-25 Dönemi Stratejik Planı – Stratejik Amaç ve Hedefleri doğrultusunda; Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Resim-İş Öğretmenliği Lisansüstü Programları Stratejik Amaç ve Hedefleri: Amaç 1-Lisansüstü Programlarda Bilimsel ve Yenilikçi, Girişimci Araştırma Kapasitesini Geliştirmek Hedef 1-Öğretim Üyeleri ve Lisansüstü Program Ögrencilerinin Akademik Beceri ve Nitelikli, Etkin Bilimsel Araştırmalar Yapabilme Kapasitelerinin Geliştirilmesi Hedef 2- Lisansüstü Programlarda Bilimsel Araştırma ve Yenilikçi, Sosyal Girişimcilik Projeleri Altyapısının Geliştirilmesi Hedef 3- Lisansüstü Programlarda Disiplinlerarası Sosyal ve Eğitim Araştırmaları Altyapısının Geliştirilmesi Hedef 4-Lisansüstü Programlarda Nitelikli Ulusal ve Uluslararası Bilimsel Araştırma Sayılarının Artırılması Amaç 2-Lisansüstü Programlarda Eğitim ve Öğretim Kalitesini Geliştirmek Hedef 1-Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Programlarının Geliştirilmesi Hedef 2- Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Altyapısının Geliştirilmesi Hedef 3- Lisansüstü Eğitim ve Öğretimde Uluslararasılaşmanın Artırılması Hedef 4- Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Süreçlerinde Kalite Güvence Sisteminin Geliştirilmesi Hedef 5-Lisansüstü Eğitim ve Öğretimde Motivasyon Sağlayıcı Etkileşimli Eğitim Ortamlarının Geliştirilmesi Amaç 3- Lisansüstü Programlarda Kurumsal Kalite Sistemini ve Toplumsal Katkı Kapasitesini Geliştirmek Hedef 1– Lisansüstü Programlarda, Kurumsal Kalite Sisteminin Kurumun Tüm Süreçlerinde Geliştirilmesi Hedef 2- Lisansüstü Programlarda Topluma Katkı ve Sosyal, Kültürel Faaliyet Düzeyinin ve Etkinliğinin Artırılması Hedef 3- Lisansüstü Programlarda Kurumsal Altyapının ve Hizmet kalitesinin Geliştirilmesi Hedef 4- Lisansüstü Programlarda Kalite Güvence Sisteminde Paydaşlarla Etkileşim ve Paydaş Aidiyet Düzeyinin Artırılması Hedef 5- Lisansüstü Programlarda Ulusal ve Uluslararası Ortaklı Kültürel ve Sosyal Etkinliklerin Geliştirilmesi MÜZİK ÖĞRETMENLIĞI LİSANSÜSTÜ EĞITIM STRATEJİK AMAÇ VE HEDEFLER Amaç 1: Müzik Öğretmenliği Lisansüstü Eğitiminin Niteliğini arttırmak Hedef 1: Müzik Öğretmenliği lisansüstü eğitim programlarının 21. Yüzyıl becerilerini içerecek şekilde, çağın ve toplumun ihtiyaçlarına göre güncellenmesi Hedef 2: Lisansüstü programlarda görev alan öğretim üyelerinin tez danışmanlığı yetkinliklerinin sürekli değerlendirilmesi ve geliştirilmesi Hedef 3: Öğretim üyeleri üzerindeki iş yükünün iyileştirilmesine yönelik önlemlerin alınması Hedef 4: Lisansüstü eğitim programlarının uygulandığı ders aşaması sürecinde, öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının gelişimi için, modern alt yapı imkanlarının ve gerekli fiziksel şartların öğrenci ve öğretim üyelerine sağlanması Amaç 2: Müzik Öğretmenliği Alanında Lisansüstü Araştırma Kalitesini Geliştirmek Hedef 1: Programda yer alan bilimsel araştırmaya yönelik genel içeriklerin, müzik eğitimi alanına has duyuşsal özellikleri, soyut nitelikleri, yaratıcılık, yetenek gibi kavramları ve disiplinlerarası yaklaşımı da içerecek biçimde düzenlenmesi ve çeşitlendirilmesi Hedef 2: Öğrencilerin bilimsel araştırma konusunda motive edilmesi için araştırma imkan ve olanaklarının geliştirilmesi, lisansüstü programlarda görev alan öğretim üyelerinin birer rol model olması ve öğrencilerde bilimsel kimlik geliştirilmesinin sağlanması Hedef 3: Akademik çalışmalarda uluslararasılaşma stratejileri dikkate alınarak, alanda dünyada yapılan güncel bilimsel araştırmalar takip edilmesi, lisansüstü araştırma konularının ve çalışma gruplarının bu yönde çeşitlendirilmesi Amaç 3: Kurumsal Hedefleri Gerçekleştirmek Hedef 1: Üniversitemizin 2021-2025 Stratejik planı ve temel değerleri ile birlikte, uluslararası standartlara da uygun bir lisansüstü misyon ve vizyon geliştirilmesi Hedef 2: Kurumsal aidiyetleri yüksek, etik değerlere bağlı, girişimci, yeniliklere açık, nitelikli ve etkin araştırma yapabilme kapasitesine sahip araştırmacı kimliği kazanmış bireylerin alana kazandırılması
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ YABANCI DİLLER EĞİTİMİ ANABİLİM DALI İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ BİLİM DALI KURULU KARARI Toplantı Tarihi: 13.01.2022 Toplantı Saati: 11:30 Gündem Maddesi: İngilizce Öğretmenliği hem yüksek lisans hem de doktora programları 2021-2025 dönemi stratejik hedeflerin belirlenmesi Yukarda belirtilen konuyla ilgili şu karar alınmıştır: İngilizce Öğretmenliği Bilim Dalı hem yüksek lisans hem de doktora programlan için 2021 2025 dönemi stratejik hedefler aşağıdaki gibi belirlenmiştir.
Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretimi lisansüstü programı 2004 yılından beri yüksek lisans seviyesinde öğrenci yetiştirmektedir. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi yüksek lisans programı, günden güne ilgi çeken bir bilim dalı haline gelmiştir. Çok disiplinli bir program olarak eğitim ve öğretime devam ediyor olması farklı alanlardaki bilim insanlarının bilgi ve tecrübe alışverişine de imkan vermektedir. Aynı zamanda Türk dilinin dünya dilleri arasındaki önemi ve ekonomik-kültürel açıdan da dikkat çeken bir konuma gelmiş olması bu ilginin daha da artmasına yol açmaktadır. Dolayısıyla henüz üniversitelerde lisans programı bile bulunmayan bu bilim dalının yüksek lisansının yanında doktora programının da açılması çalışmaları devam etmektedir. Bugünüe kadar anabilim dalımızdan 79 öğrenci mezun olmuştur. Program dili Türkçedir. Öğrenci profili incelendiğinde farklı coğrafyalardan öğrencilerin anabilim dalımızı tercih ettikleri görülmektedir. Sirbistan, Finlandiya, Ürdün, Yunanistan, Gürcistan, Bosna (ersek gibi ülkelerin yanısıra Kazakistan, Kırgızistan, Azerbaycan, Özbekistan gibi Türk cumhuriyetlerinden de bir kısım öğrenci lisansüstü eğitimleri için Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Anabilim Dalını tercih etmişlerdir. Temel program kazanımları; Türk dilinin eğitimiyle ve ikinci dil eğitimiyle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri ortaya çıkartabilme, yabancı dil öğretimi konusunda bilimsel bilginin üretiminin nasıl olacağını belirleme ve bununla ilgili yöntemleri tartışabilme, dilin eğitimiyle ilgili dört beceriyi iyi kullanma bilgisi ve erincine sahip olabilme, Türk dilinin gelişimini bilme, öğrencilerin seviyelerine göre gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygulayabilme, dil öğretiminde dil edinim kuramlarını aktarabilme, dil edinim kuramlarını göz önünde bulundurarak yeni bilgiler üretebilmedir. Mezunların istihdam profilleri incelendiğinde; Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Anabilim Dalı yüksek lisans mezunları, MEB ve ona bağli özel okul ve dershanelerde öğretmenlik; tüm dünyada Türkçe öğretmeni olarak uzman veya dil hocası olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler. Ayrıca özel sektörde İngilizce ile ilgili alanlarda çalışabilirler.